گفتمان تعهد اجتماعی در نقاشی معاصر ایران از دوران مشروطه تا پیروزی انقلاب اسلامی در چارچوب نظریه روبرت وسنو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران

2 گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران

10.22083/ssa.2024.434658.1025

چکیده

بنا بر نظر روبرت وسنو، جنبش‌های هنری و فرهنگی، بازتاب‌دهنده صرف ساختار اجتماعی نیستند بلکه در نقاط عطف تاریخی تولید می‌شوند و در فرایند تولید خود نیازمند منابع کافی برای خلق و فضای اجتماعی مناسب برای رشد هستند. پرسش مطرح شده آن است که چه شرایطی زمینه لازم برای شکل‌گیری گفتمان تعهد اجتماعی در هنر سال‌های پیش از انقلاب اسلامی را فراهم ساخته است و این آثار تا چه اندازه به اهداف این گفتمان نزدیک شده‌اند؟



هدف این پژوهش مطالعه زمینه‌های تولید هنر اجتماعی(شرایط کلان اجتماعی-سیاسی-فرهنگی- اقتصادی) و تاثیر آن بر نحوه بیان آثار هنری از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی در ذیل گفتمان چپ است. این پژوهش در چارچوب نظری جامعه‌شناسی فرهنگ روبرت وسنو، در مطالعه‌ای کتابخانه‌ای و اسنادی و به روش توصیفی تحلیلی شرایط کلان اجتماعی و سیاسی حاکم بر زمانه و نحوه تاثیرگذاری این شرایط بر شکل‌گیری گفتمان هنر متعهد اجتماعی را مورد بررسی قرار داده است.

بنا بر نتیجه شرایط حاکم بر زمانه، با ایجاد بحران در نظم گفتمان موجود، بسیج منابع و شکل‌گیری زنجیره‌های تعامل، موجبات تولید، گزینش و نهادینه شدن گفتمان تعهد اجتماعی در عرصه هنر و ادبیات را فراهم ساخته است. هرچند که یک سو گرایش چپ در میان هنرمندان و از سویی دیگر موج تجددخواهی، سبب گردید که گفتمان تعهد اجتماعی در هنر ایرانِ پیش از انقلاب، در محتوا به شدت شعاری و سیاست‌زده شده و در اجرا با عدم پیوند متناسب با ساختارهای هنری جامعه ایرانی از نهادینه شدن باز مانده و به گفتمان جاری در هنر زمانه تبدیل نشود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Discourse of Social Commitment in Contemporary Iranian Art from the Constitutional Era to the Victory of the Islamic Revolution

نویسندگان [English]

  • tarannom taghavi 1
  • Mostafa Goudarzi 2
1 Department of Advanced Studies of Art, School of Visual Arts, College of Fine Arts, University of Tehran, Iran.
2 University of Tehran College of Fine Arts School of Visual Arts
چکیده [English]

According to Robert Wuthnow, artistic and cultural movements and the resulting works are not merely reflective of social structure but are produced and in the process of production themselves need sufficient resources for production and a suitable social space for growth at historical turning points. are.This study examines the social, political and cultural contexts of the formation of the discourse of social commitment in Iranian art from the Constitutional Revolution to the Islamic Revolution under the left discourse and And using Wuthnow's theoretical model in response to the question of what conditions have provided the necessary ground for the formation of the discourse of social commitment in art and how close are the works of social art to the goals of this discourse? Tries to show that: a) the prevailing conditions over time, it has created a crisis in the existing discourse order, mobilized resources and formed chains of interaction, and b) these factors have led to the production of a social commitment discourse and its selection and institutionalization in the field of literature and art. The left tendency among artists and on the other hand the wave of modernism caused the discourse of social commitment in Iranian art to be heavily politicized. In this research, with the help of historical data and in library studies, the social and political conditions of the time and the crisis in the social-political discourse order of the period in question are studied, and then, by reading the existing works,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Contemporary art.Left Discourse
  • Social Commitment
  • Social Art
  • Resource Mobilization
  • Robert Wuthnow