TY - JOUR ID - 168042 TI - سینمای زیست‌محیطی و مسئله آب در ایران؛ چارچوب‌بندی پیام‌های زیست‌محیطی در مستند مادرکشی JO - مطالعات راهبردی هنر JA - SSA LA - fa SN - AU - غلامی, فرزاد AD - استادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. farzadgholami@ut.ac.ir Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 1 IS - 1 SP - 87 EP - 112 KW - کلیدواژه‌ها: سینمای زیست‌محیطی KW - ارتباطات KW - مسئله آب KW - چارچوب‌بندی KW - توسعه پایدار KW - مستند مادرکشی DO - 10.22083/ssa.2023.367670.1002 N2 - با توجه به مواجهه ­ای که سینمای مستند ایران با مسایل زیست‌محیطی داشته است، در این پژوهش به نحوه چارچوب‌بندی مسئله آب ایران در مستند مادرکشی پرداخته‌ایم. سؤال اصلی پژوهش این است که مستند مادرکشی چگونه با مسئله زیست ­محیطی آب مواجه شده و آن را به چه شیوه­ هایی چارچوب‌بندی کرده است؟ چارچوب‌بندی می ­تواند نحوه مواجهه با مسئله آب را در سه سطح (تشخیص، تجویز و انگیزش) تشریح نماید. برای پاسخ به سؤال پژوهش، این مستند با استفاده از دو روش تحلیل محتوای کیفی و تحلیل رتوریک مطالعه شد. یافته‌ها حکایت از آن دارد که توسعه پایدار مهمترین چارچوبی است که این مستند برای فهم مسئله آب انتخاب کرده است. به‌عبارتی مستند مادرکشی چارچوب‌های تشخیصی و تجویزی خود را بر مبنای توسعه پایدار تنظیم کرده است. این امر، در انتخاب چارچوب­ های انگیزشی نیز مؤثر بوده است؛ به‌همین دلیل «اعتبار منبع» که بیانگر توصیه متخصصان است، به‌عنوان چارچوب انگیزشی انتخاب شده است. همچنین این مستند در کنار توسعه پایدار از چارچوب‌های اقتصاد سیاسی آب، عدالت زیست‌محیطی و امنیت زیست‌محیطی نیز استفاده کرده است. در چارچوب انگیزشی نیز علاوه بر «اعتبار منبع» از راهبردهای «ترس»، «حل مسئله»، «قیاس» و «نگرش جمعی» استفاده شده است. UR - https://ssa.ricac.ac.ir/article_168042.html L1 - https://ssa.ricac.ac.ir/article_168042_544a714e40a2e7cfcd4d15ba371b945c.pdf ER -