وجوه کارکرد نظریۀ خیال ابونصر فارابی در آثار نقاشی هانیبال الخاص و حبیب‌الله صادقی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه هنر، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیل، اردبیل، ایران.

2 گروه هنر، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

10.22083/ssa.2024.433883.1023

چکیده

خیال از موارد موردمطالعه و نظریه‌پردازی در حوزه فلسفه و هنر بوده است، بسیاری خیال را جزو اساسی پروسه خلق اثر هنری دانسته و مبنای سنجش آثار را مبتنی بر حضور هنرمند در ساحت خیال برشمرده‌اند. ابونصر فارابی ملقب به معلم ثانی از نامدارترین اندیشمندان ایرانی - اسلامی در حوزه خیال نظریه‌هایی را مکتوب کرده و سه ساحت کلی با یک زیر مجموعه برای خیال قائل شده است. هر چند در آثار وی وجه تمایزی بین واژه خیال و تخیل مشاهده نمی‌شود، ولی در بخش سوم که خود به دو بخش تقسیم شده است این تفاوت دیده می‌شود. نگارندگان در این مقاله به امکان‌سنجی کارکرد خیال فارابی در هنر معاصر پرداخته و برای تبیین مسئله آثار نقاشی هانیبال الخاص و حبیب‌الله صادقی را به‌عنوان هنرمندان معاصر ایرانی که آثار متفاوتی و در دورهای مختلف کاری خلق کرده‌اند مورد بررسی قرار داده‌اند. مقاله حاضر که به روش توصیفی – تحلیلی انجام‌یافته، با جمع‌آوری داده‌ها به‌صورت اسنادی و منابع تصویری و با استفاده از رویکرد استنتاج به تحلیل یافته‌ها پرداخته، نشان از آن دارد که باتوجه‌به رویکرد آثار الخاص و صادقی و نوع تصاویر و مجموعه‌های خلق شده، دوره‌های مختلفِ کاری هر کدام به مراحل دوم، سوم نظریۀ فارابی نزدیک هستند و امکان سنجش خیال آثار هنری معاصر بر اساس نظریۀ فارابی وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Functions of Farabi’s Fantasy Theory in Paintings of Hannibal Alkhas and Habib Allah Sadeghi

نویسندگان [English]

  • Behzad Mohebbi 1
  • Fereydon Hasankhani Qavam 2
1 Department of Art, Faculty of Literature and Humanities, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
2 Department of Art, University of Mohaghegh Ardabili , Ardabil, Iran.
چکیده [English]

Imagination has been studied and theorized in the field of philosophy and art, many have considered imagination to be a fundamental part of the process of creating an artwork and have listed the basis of evaluating works based on the artist's presence in the field of imagination. Abu Nasr Farabi, nicknamed Muallem Sani, one of the most famous Iranian-Islamic thinkers, has written theories in the field of fantasy and has defined three general areas with one subset for fantasy. Although there is no distinction between the words fantasy and imagination in his works, this difference can be seen in the third part, which is itself divided into two parts. In this article, the author has discussed the feasibility of Farabi's fantasy function in contemporary art, and to explain the problem of the paintings of Hannibal Khas and Habibullah Sadeghi as contemporary Iranian artists who have created different works and with different periods of work, it has been examined. The present article, which has been analyzed using the descriptive-analytical method and using the inference method, shows that according to the approach of special works and Sadeghi and the type of images and collections created, different periods of work are divided into the second and third stages. Farabi's theory is close and it is possible to measure the imagination of contemporary artworks based on Farabi's theory.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fantasy
  • Farabi
  • paiting
  • Hannibal Alkhas
  • Habib Allah Sadeghi