بازشناسی فرآیند تجاری‌سازی شخصیت‌های پویانمایی کودکان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)

2 عضو هیات علمی گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) اصفهان، ایران

3 عضو هیات علمی گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

10.22083/ssa.2024.376798.1008

چکیده

هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف بازشناسی فرآیند تجاری‌سازی شخصیت‌های پویانمایی کودکان انجام شده است.

روش پژوهش: روش تحقیق کیفی از نوع اکتشافی، با رویکرد پدیدارشناسانه توصیفی است. جامعه پژوهش متشکل از متخصصان موضوعی در حوزه تولید پویانمایی به روش نمونه‌گیری هدفمند وابسته به معیار است که با توجه به معیارهای ورود به پژوهش با 12 نفر به حد اشباع نظری داده‌ها رسید. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. اعتبار اطلاعات گردآوری‌شده از معیار ارزیابی لینکن و گوبا (1985) و روش دنزین (1978) و پاتون (1999) تائید شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استقرایی و با استفاده از روش هفت مرحله‌ای کولایزی (1978) انجام گرفت.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد مؤلفه‌های تجاری‌سازی شخصیت‌های پویانمایی کودکان تعداد 128 مقوله اولیه در قالب 27 مقوله فرعی و 7 مقوله اصلی شامل ایده یابی، امکان‌سنجی، توسعه، نمونه اولیه، مرحله رشد، مرحله تولید و مرحله فروش دسته‌بندی می‌شود.

نتیجه‌گیری: از آنجا که تجاری‌سازی شخصیت‌های پویانمایی در زمینه کسب و کارهای خلاق رده بندی می شود شناخت قابلیت هایی که برای این امر در پویانمایی ها وجود دارد ضروری است. شناخت فرآیند تجاری سازی و عناصر درونی آن از نظر سازندگان پویانمایی جنبه های واقعی آن را نشان خواهد داد. از این رو به نظر می‌رسد واکاویی تجربیات متخصصان موضوعی منبع مهمی در درک ظرفیت‌ها و قابلیت‌های تجاری‌سازی پویانمایی کودکان به عنوان عرصه کسب‌وکاری صنایع خلاق باشد. توجه به جنبه های فرآیندی تولید پویانمایی کودکان از ایده یابی خلاق تا فروش چالش های میان رشته ای را فارغ از عوامل موثر بر این فرآیند نشان خواهد داد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Recognizing Commercialization Process of Children's Animated Characters

نویسندگان [English]

  • Hossein Rabbani Gharibi 1
  • saeid Sharifi 2
  • reza Ebrahimzadeh 3
1 PhD in Cultural Management, Islamic Azad University, Isfahan Branch (Khorasgan)
2 Department of Cultural Management, Islamic Azad University, Isfahan Branch (Khorasgan) Isfahan, Iran
3 Department of Cultural Management, Islamic Azad University, Isfahan Branch (Khorasgan), Isfahan, Iran
چکیده [English]

Purpose: The present research was carried out with the aim of recognizing process of commercialization of children's animated characters.

Research method: qualitative research method is exploratory, with a descriptive phenomenological approach. The research community consists of subject matter experts in field of animation production using purposeful sampling method dependent on the criteria, which reached the theoretical data saturation level with 12 people according to criteria for entering the research. The data collection tool was a semi-structured interview. The validity of collected information was confirmed by Lincoln and Guba (1985) evaluation criteria and Denzin (1978) and Patton (1999) method. Data analysis was done Colaizzi's (1978) strategy of descriptive phenomenological.

Findings: the components of commercialization of children's animated characters are classified into 128 primary categories in the form of 27 sub-categories and 7 main categories including idea generation, feasibility, development, prototype, growth stage, production stage and sales stage.

Conclusion: Since commercialization of animated characters is classified in the field of creative businesses, it is necessary to know capabilities that exist in animations for this purpose. Understanding the commercialization process and its internal elements from the point of view of animation creators will show its real aspects. Therefore, it seems that analyzing the experiences of subject experts is an important source in understanding capacities and capabilities of commercializing children's animation as a creative industries business arena. Paying attention to process aspects of children's animation production, from creative ideation to sales, will show interdisciplinary challenges regardless of the factors affecting this process.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Animation Characters
  • Commercialization
  • Animation
  • Children Animation
  • Phenomenology